Door de unieke Management Assistent Master maak je een gigantische stap in jouw ontwikkeling en vergroot je jouw waarde voor je organisatie.
Je toont dit aan met het diploma op HBO+ niveau: een waardevolle aanvulling op je CV. Wanneer we aan deelnemers vragen What’s in it for you?, antwoorden ze vol overtuiging: 'Een leukere baan met meer inhoud en een enthousiaste manager die veel meer taken en verantwoordelijkheden aan mij overlaat.'
Bekijk het 10-daagse programma
Je maakt een gigantische stap in jouw ontwikkeling. Je versterkt je positie als assistant op hoog niveau binnen jouw organisatie. Na afloop van deze jaaropleiding:
Handig: download de brochure voor een compleet en printbaar overzicht van deze opleiding
Door de interactieve lessen, concreet studiemateriaal, jouw leerdoelen, verdieping in actuele ontwikkelingen een werken aan praktijkopdrachten pas je de nieuw verworven kennis, inzichten en vaardigheden direct toe in jouw dagelijkse praktijk.
Drie weken voor aanvang van de eerste lesdag ontvang je jouw voorbereidingsopdracht. Iedere lesdag start met een concrete praktijkopdracht, die je tijdens de komende maand uitvoert. De praktijkopdracht is gekoppeld aan het thema van de les en is prima uitvoerbaar tijdens jouw dagelijkse werkzaamheden. Houd ermee rekening dat je per lesdag minstens 20 uur voorbereiding en nawerk nodig hebt.
Iedere lesdag begint met een korte reflectie op de uitgevoerde praktijkopdrachten van de vorige lesdag, waarbij steeds de koppeling met jouw leerdoelen wordt gelegd. De lessen en praktijkopdrachten staan in verbinding met jouw leerdoelen.
Het tempo van de opleiding ligt hoog. De hele opleiding krijg je persoonlijke begeleiding van docent Diana Mouw-van Riel, ook op afspraak voor en na de lessen. In de online leeromgeving vind je informatie over de opleiding en opdrachten. Voor aanvang van de opleiding ontvang je een inlogcode en een uitnodiging om jouw profiel aan te maken.
Jouw leerdoelen, praktijkopdrachten en professioneel advies over een managementvraagstuk binnen jouw organisatie bundel je in een waardevolle business paper. Vaak wordt het advies hieruit deels of zelfs geheel door de organisatie overgenomen. Ook geef je door deze paper blijk van jouw kennis en kunde van management & organisaties en je zet jezelf als professional intern op de kaart.
De Management Assistent Master past perfect bij je, als:
Twijfel je of deze jaaropleiding interessant is voor jou? Neem dan contact op met onze opleidingsadviseur Marjan via 040 - 2 974 947. Zij helpt je verder en regelt - indien gewenst - een telefonische intake met de docent.
Twijfel je of jouw manager wel goedkeuring kan/wil geven voor deze opleiding? Misschien denk je dat er geen budget (meer) beschikbaar is? Dat zijn aannames die je nu tegenhouden. Je bekijkt deze jaaropleiding niet voor niets: jij wilt jezelf ontwikkelen, dus ga ervoor! Wij helpen je om de drempel richting jouw manager weg te nemen: in dit blog geven we je 10 tips waarmee je je goed voorbereidt op het gesprek met jouw manager. Ook maak je jouw persoonlijke opleidingsvoorstel.
Lees de persoonlijke blogs:
Of lees enkele reviews:
'In de loop van de tijd ben ik mij bewust geworden van het feit dat ik meer in mij heb dan ik zelf voor mogelijk heb gehouden. Daarnaast vond ik het delen van ervaringen en informatie met mijn medecursisten heel waardevol. De diversiteit aan onderwerpen maakt dat ik nu heel anders naar onze organisatie kijk. Ik heb me de organisatie meer eigen gemaakt waardoor ik mijn manager in de toekomst nog beter kan ondersteunen. Ik heb een fantastisch jaar gehad!'
'Ongelooflijk wat je in een jaar kunt leren, de inzichten die je krijgt in het bedrijf waar je werkt en wat voor resultaat dit oplevert voor jezelf en het bedrijf. Dat alles onder de deskundige begeleiding van Hanneke, die je uitdaagt en inspireert, alles in een prima sfeer, met medestudenten van hetzelfde niveau uit totaal verschillende bedrijven. Interessant, leerzaam, verrijkt, verdiept. Goed voor je zelfvertrouwen en ontwikkeling. Een ervaring die ik niet had willen missen. De investering in uren is meer dan wordt aangegeven, maar is wat het je oplevert zeker waard.'
Na het volgen van onderstaande 10 lesdagen maak je een gigantische stap in jouw ontwikkeling én vergroot je jouw waarde voor je organisatie. De lestijden zijn van 9.30 – 17.00 uur, we verwelkomen je graag vanaf 9.00 uur. De dagen zijn inclusief lunch en tussendoortjes.
Tip: download de brochure voor een beknopt overzicht van het hele programma
Resultaat: Je hebt kennis over de strategiebepaling binnen jouw organisatie, hebt inzicht in de kwaliteit van het gevolgde proces en stelt de juiste vragen om tot verbetering te komen.
Resultaat: Je bent stabiel in handelen en hebt inzicht in welk gedrag leidt tot de beste resultaten. Jouw persoonlijke groeiplan daagt je uit om nog professioneler naast het management te staan.
Resultaat: Je hebt kennis van het ontwerp en inrichting van jouw organisatie, hebt inzicht in de macht van stafafdelingen en kunt de voor- en nadelen van modellen benoemen en onderbouwd uitleggen.
Resultaat: Je pakt je rol goed op en neemt je verantwoordelijkheden. Je wordt gewaardeerd vanwege je professionele collegialiteit en klantgerichtheid.
Resultaat: Je herkent de management- en leiderschapsstijl binnen jouw organisatie. Je weet de belangrijkste verschillen tussen theorie en praktijk te verklaren en benoemt concrete aandachtspunten.
Resultaat: Je hebt inzicht in de processen die spelen aan de top, blijft professioneel en bewaakt de grenzen van integriteit en behoorlijk bestuur.
Resultaat: Je weet het verschil tussen de verschillende mogelijkheden, hebt inzicht in de bijbehorende risico’s en adviseert het management over een goede aanpak.
Resultaat: Je herkent verschillende stijlen en het bijbehorende gedrag. Je kunt hierover jouw visie geven richting het MT. Jouw feedback is gericht op het verbeteren van het resultaat van het MT en jullie samenwerking.
Resultaat: Je bent in staat financiële overzichten op hoofdlijnen te lezen, afwijkende trends op te sporen en hierover signalen te geven aan het management.
Resultaat: Je weet wat je waard bent. Je beschikt niet alleen over de theorie, maar bent in staat een analyse te maken en een goed onderbouwde mening te formuleren en te verdedigen.
Diana Mouw – van Riel is de hoofddocent en verzorgt alle even dagen over persoonlijk leiderschap en ontwikkeling
Tony Mouw – de tweede docent verzorgt alle oneven dagen over Management & Organisatie
Diana is sinds 1984 actief in het secretaressevak en heeft veel ervaring als rechterhand en vertrouwenspersoon van directeuren en managers in profit en non-profitorganisaties in Nederland. In haar werk als manager merkt zij dat organisaties die managementondersteuning serieus nemen, succesvoller zijn. Ze spreekt de taal van zowel het management als van de ondersteuners, is helder in haar communicatie en altijd oplossingsgericht. Diana is een expert in het secretaressevak.
Als docent en trainer weet Diana haar cursisten te boeien met verhalen uit de praktijk en haar prettige manier van presenteren. Ze herkent feilloos en snel de kwaliteiten en groeipotenties van de deelnemers en daagt hen uit de theorie op maat toe te passen in de weerbarstige praktijk.
Zelf volgde hij drie verschillende managementopleidingen. Omdat het vak zeer boeiend is en soms ook lastig. Daarna volgde een loopbaan met posities op operationeel, tactisch en strategisch niveau. De opgedane kennis en ervaring zet Tony nu in als trainer en examinator, onder andere bij de Politieacademie.
Tony en Diana vullen elkaar aan en versterken daardoor de meerwaarde voor de cursisten. Door hun krachten te bundelen bij de Management Assistent Master worden alle aspecten van een succesvolle samenwerking tussen een topmanager en de assistant belicht.
Start: oktober 2022
Dinsdag 11 oktober 2022
Dinsdag 15 november 2022
Dinsdag 13 december 2022
Dinsdag 10 januari 2023
Dinsdag 7 februari 2023
Dinsdag 7 maart 2023
Dinsdag 4 april 2023
Dinsdag 16 mei 2023
Dinsdag 6 juni 2023
Dinsdag 27 juni 2023
Diploma uitreiking: 3 oktober 2023 van 16.00 tot 17.30 uur (je manager is ook welkom)
Ben je geïnteresseerd in het volgen van deze master, maar komen bovenstaande data je niet goed uit? Neem contact op met onze opleidingsadviseur Marjan voor alternatieve data of een andere opleiding: 040 - 2 974 947.
La Vie Utrecht
Sint Jacobsstraat 61
3511 BP Utrecht
Tel. 030 234 0088
Parkeren en bereikbaarheid
De investering voor de 10-daagse opleiding Management Assistent Master bedraagt € 6.299,- (excl. btw) per persoon. Dit bedrag is inclusief lesboeken, koffie/thee, lunch en toegang tot de online leeromgeving. Hierin vind je informatie over de opleiding en opdrachten. Voor aanvang van de opleiding ontvang je een inlogcode voor de online leeromgeving en een uitnodiging om jouw profiel aan te maken.
Voor deze jaaropleiding ontvang je deze boeken over strategie, grondslagen van management, bedrijfscultuur, managementcommunicatie, organisatie en verandering en managementstijlen:
'Handboek Organisatie en Management. Een praktijkgerichte benadering' door Jos Marcus en Nick van Dam
ISBN: 9789001865443
‘De complete professional’ van Roel Grit, Menja Mollema en Nico van der Sijde
ISBN: 9789001895600
Tijdens de opleiding maak je, naast de bijeenkomsten, gebruik van 'Mijn Online Leeromgeving'. Hier vind je (extra) leermaterialen die aansluiten bij de lesbijeenkomsten, zoals video's, artikelen, eventueel huiswerk en verwijzingen naar boeken. Mijn Online Leeromgeving gebruik je ook als netwerkinstrument en voor interactie: alle deelnemers en docenten zijn via de leeromgeving snel te bereiken. Voor aanvang van de opleiding ontvang je een inlogcode voor de online leeromgeving en een uitnodiging om jouw profiel aan te maken.
Naar Mijn Online Leeromgeving
Het secretaressevak is een kwestie van life-long learning, door opleiding én praktijkervaring. Het vereiste niveau is zoveel hoger dan jaren geleden. Een secretaresse diploma toont jouw ervaring aan en laat zien dat jij je ontwikkelt. En dat is erg interessant voor de organisatie waar jij werkt én voor je CV! Lees meer over het belang van een secretaresse diploma
Na succesvolle afronding* van de jaaropleiding ontvang je het Management Assistent Master Diploma van het Secretary Management Institute. Daarnaast ga je naar huis met je business paper waar jouw leerdoelen en jouw praktijkopdrachten in opgenomen zijn. De uitreiking wordt feestelijk gevierd en je manager is vanzelfsprekend ook van harte welkom.
*Je dient minimaal 80% aanwezig te zijn in de lessen en je leerdoelen, praktijkopdrachten en business paper met een 6 of hoger af te ronden.
De jaaropleiding Management Assistent Master is op HBO+ niveau. Dit houdt onder andere in dat je op gelijkwaardig niveau met je manager communiceert en dat je bedrijfskundig inzicht hebt ontwikkeld. Je werkt zelfstandig, bent proactief, kunt omgaan met veranderingen en draagt ideeën aan. Je initieert overleggen en projecten, eventueel in samenwerking met je manager. Je geeft opdracht aan anderen en informeert betrokkenen door updates en goede evaluaties. Je werkt niet voor je manager, maar met je manager. Lees meer over het verschil tussen MBO, HBO, en HBO+ in een secretaressefunctie.
Deze secretaresse opleiding is dus een krachtige manier om het HBO+ niveau te bereiken (of stevig vast te houden). Bovenstaand diploma is jouw bewijs.
Omdat je werkt aan jouw persoonlijke ontwikkeling, belonen wij dat ook nog met 20 studiepunten waarmee je spaart voor het waardevolle SMI Degree:
Het SMI Degree sluit perfect aan bij jouw huidige rol als assistant, omdat je laat je zien dat je continu investeert in jezelf en jouw ontwikkeling. Meer informatie over studiepunten en het SMI Degree
Tijdens de opleiding werk je aan jouw business paper: een kort en bondig document waarin je een professioneel advies uitbrengt over een managementvraagstuk binnen jouw organisatie. Een waardevol verslag voor jezelf en jouw organisatie, waarmee je ook na de opleiding blijft werken aan verbetering en vooruitgang.
Na het schrijven van deze business paper:
Jouw business paper wordt voorzien van schriftelijke feedback en met een beoordeling aan je teruggegeven. De business paper dient in het Nederlands ingeleverd te worden.
Zie je op tegen het schrijven van een business paper?
Je vraagt je wellicht af; ‘Kan ik dat wel?’ Ja, dat kun je, want je staat er niet alleen voor. Samen met je manager en andere collega’s geef je vorm aan je business paper. Je manager is je coach, je docent is je coach en je medecursisten zijn je coach.
*Voorheen was dit de Secretary Management Master
Annemieke Kamphorst:
Voor je ligt mijn scriptie “Woningstichting Barneveld ontwikkelt: vast goed”. De toelichting op deze titel vind je onder hoofdstuk 1, inleiding.
De scriptie is het resultaat van mijn opleiding Management Assistent Master verzorgd door Secretary Management Institute. Deze opleiding heeft al een paar jaar op mijn verlanglijstje gestaan.
Ik ben Annemieke Kamphorst, directiesecretaresse bij Woningstichting Barneveld. Ik ben een diplomatieke vakvrouw die haar werk serieus neemt en een goede sparringpartner van de directeur-bestuurder en het managementteam wil zijn. Ik ben leergierig, wil mezelf graag ontwikkelen en met de tijd meegaan om beschikbaar te blijven voor de arbeidsmarkt en mee te ontwikkelen met de woningstichting. De onderwerpen bedrijfskunde en organisatieontwikkeling spreken me aan en ik wil een diploma op hbo-niveau op mijn cv. Bovendien is communicatie voor mij als teamleider Secretariaat al langere tijd een aandachtspunt voor mijn ontwikkeling.
Uitdaging en leerdoel
Met de opleiding Management Assistent Master verwacht ik een meer bedrijfskundige blik te krijgen op de organisatie. Daarnaast kan ik een betere sparringpartner zijn voor directie en managementteam. Het doel van de opleiding is ook kennis op te doen om het team Secretariaat toekomstbestendig te maken. De opleiding is praktijkgericht en ik kan het geleerde ook als zodanig direct in de praktijk toepassen.
Ik ben gemotiveerd en bestel al een paar maanden te vroeg de benodigde boeken. Ze zijn nog niet binnen of ik begin al te lezen. Na de eerste les ben ik nog enthousiaster. Het is erg leuk om met de diverse onderwerpen bezig te zijn en het geleerde toe te passen op onze eigen organisatie. Tijdens de lessen licht de docent de onderwerpen toe met praktische voorbeelden. Dat helpt om de theorie te onthouden en goed te kunnen toepassen.
Door met mijn collega’s te praten over onderdelen uit de opleiding, heb ik ook collega’s nieuwsgierig dan wel leergierig gemaakt. De meesten vonden het daarom ook leuk om mij te helpen bij de studie en daar dan zelf ook een graantje van mee te pikken: hun kennis werd opgefrist. Dit kunnen ze gebruiken bij de ontwikkeling van het nieuwe beleidsplan, digitaliseringsprojecten, hun eigen ontwikkeling, vitaliteit, inzetbaarheid en ontwikkeling van het SPP.
Ik heb deze opleiding met veel doorzettingsvermogen, leergierigheid en plezier gevolgd. Ik kan de opleiding van harte aanbevelen. Ik heb veel inzichten gekregen in mijn communicatie met anderen en de ontwikkeling van Woningstichting Barneveld. Ik ben gegroeid in mijn ontwikkeling en trots op het resultaat.
Dankwoord
Dank gaat uit naar allen die meegewerkt hebben aan het resultaat:
• Mijn docent Diana Mouw-van Riel voor haar inzet, kennisoverdracht en motivatie om de opleiding tot een succes te maken.
• Mijn medecursisten die zichzelf, hun motivatie en informatie over hun bedrijf meebrachten om elkaar en mij te inspireren gedurende mijn opleiding.
• Onze directeur-bestuurder, de (interim)managers, de communicatieadviseur en het hoofd Bedrijfsbureau van Woningstichting Barneveld, de secretaresses van de corporaties in het samenwerkingsverband BLNW en de leverancier van ons kantoormeubilair EMWA voor hun medewerking en bijdragen door positief te reageren op mijn verzoeken of vragen, interviews en andere input die nodig waren voor mijn opleiding en scriptie.
• Het thuisfront, dat mij de ruimte gaf om te studeren, mij ruimte gaf om onze computer permanent te gebruiken en bovendien met mij tijdelijk inleverde op sociale contacten. Mijn man heeft mij gesteund in de moeilijke momenten, veroorzaakt door mijn gevoel van tijdgebrek. Maar ik had tijd over en samen zijn we trots op het resultaat.
Veel leesplezier!
Violette Vis-Jonkers:
Mijn naam is Violette Vis-Jonkers en ik werk inmiddels ruim tien jaar bij het Orkest van het Oosten. Het Orkest van het Oosten is een organisatie die veel mensen aanspreekt, maar die ook een enigszins mysterieus imago heeft. Ik merk vaak dat de nieuwsgierigheid is gewekt als ik vol trots vertel waar ik werk.
Ik ben er in 2007 begonnen als medewerker marketing en communicatie. Na zes jaar werd deze afdeling uitbesteed aan een externe organisatie, waardoor mijn functie verviel. Ik ben toen tijdelijk gaan werken als management assistente/personal assistant van de artistiek manager en als coördinator van de afdeling educatie. Na anderhalf jaar kwam het orkest in zwaar weer en als gevolg van de bezuinigingen en wijzigingen in de organisatie ben ik gaan werken op het directiesecretariaat in de functie van directiesecretaresse, mijn eigenlijke beroep.
Omdat de cultuursector al geruime tijd onder druk staat zet het Sociaal Fonds Podiumkunsten zich in om de loopbaanambities van de werknemers in deze sector zo goed mogelijk te faciliteren. Medewerkers kunnen financiële ondersteuning aanvragen om zich verder te ontwikkelen. In dat kader ben ik op zoek gegaan naar een opleiding die aansluit bij wat ik doe en die mij meer inzicht geeft in mijn vakgebied en in mijzelf. Na enig uitzoekwerk kwam ik bij de jaaropleiding Management Assistent Master terecht. Deze opleiding sprak mij aan, omdat het mij meer inzichten zou geven op het bedrijfskundige, organisatorische, communicatieve en persoonlijke vlak. Gelukkig kreeg ik groen licht om de opleiding te volgen en ik moet zeggen, het heeft me veel gebracht. Het was een jaar met ups en downs, maar de kracht van de groep, de wisselwerking met de docente en het blijven geloven in mijzelf heeft mijn ontwikkeling zeker goed gedaan. Mijn dank spreek ik daarom graag uit aan Dorien Versloot van het Sociaal Fonds Podiumkunsten, die mij onvoorwaardelijk heeft gesteund.
Ik hoop dat het lezen van deze scriptie een duidelijk beeld geeft van het Orkest van het Oosten, als organisatie in een veranderend cultureel landschap. Veel leesplezier gewenst!
Marian de Boer-van den Hogen:
Toen mij tijdens mijn sollicitatiegesprek bij mijn huidige werkgever werd gevraagd of ik open stond voor scholing antwoordde ik met een volmondig ja. Sterker nog: ik had de brochure van de opleiding Management Assistent Master meegenomen en heb mijn enthousiasme voor de opleiding overgebracht op mijn nieuwe managers. Ik kreeg groen licht om de opleiding te volgen en heb mij aangemeld voor de opleiding Management Assistent Master bij het Secretary Management Institute.
Met een groep gemotiveerde managementassistentes ben ik het avontuur aangegaan. En een avontuur is het gebleken. Tien inspirerende opleidingsdagen en tien uitdagende nawerkopdrachten verder sluit ik dit enerverende jaar af met een scriptie als eindproduct en kan ik niets anders zeggen dan dat het de moeite waard is geweest. Ik heb door de opleiding veel inzicht gekregen in het reilen en zeilen binnen mijn organisatie, de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Ik heb veel kennis vergaard over de wegen die bewandeld worden in de bedrijfsvoering. Het maakt mijn werk als managementassistent een stuk interessanter.
Nu klinkt het alsof ik zonder slag of stoot dit jaar door ben gekomen. Niets is minder waar. Het was een jaar met pieken en dalen, een jaar waarin schuldgevoelens overheerste als ik een wandeling maakte in plaats van mijn huiswerk en een jaar waarin ik trots was als ik weer een opdracht had afgewerkt.
Ook een jaar waarin ik mijn managers beter heb leren kennen. Dit door de gesprekken die ik met ze heb gevoerd naar aanleiding van de opdrachten. Ik wil hen bedanken voor het vertrouwen dat ze mij hebben geschonken.
Dank aan mijn medestanders in de strijd: Anna, Karin, Renate, Corinne, Suzanne en Annemieke. Bedankt voor de fijne gesprekken en gezelligheid. Door de openheid die we elkaar hebben gegeven zijn we een (h)echte groep gebleken. Diana Mouw-Van Riel, je bent een inspirerend docent. Met heldere uitleg en beeldende voorbeelden over de soms wat taaie lesstof. Bedankt hiervoor.
Mijn geduldige echtgenoot. Ik was niet altijd de gezelligste persoon dit jaar. Veel huiswerk-stress-gemopper heb je moeten aanhoren. Ik maak het weer goed vanaf nu!
Een groot woord van dank aan mijn dochter Marjolein voor haar niet aflatende feedback op mijn scriptie. Met haar geduld en bemoedigende peptalks heeft ze mij er doorheen gesleept.
Toen ik onlangs met mijn kleindochters door het Nijntje Museum wandelde las ik op één van de wanden een versje. De tekst geeft precies mijn gevoelens weer over afgelopen jaar en wil ik je daarom niet onthouden.
Een obstakel
hier moet ik erlangs
ik kijk goed om mij heen
niks aan de hand?
ik kan eromheen
(Nijntje Museum, Utrecht)
Adriane Polman:
Als management ondersteuner ben ik sinds een groot aantal jaren werkzaam in diverse organisaties. Tijdens deze jaren heb ik te maken gehad met zeer uiteenlopende organisaties en leidinggevenden en veel ervaring opgedaan, zowel op organisatieniveau als ook persoonlijk. Op enig moment ontstaat dan toch de behoefte om de praktijkervaringen beter in een theoretisch kader te willen plaatsen.
In de zomer van 2013 werd ik vanuit mijn huidige functie betrokken bij de voorbereidingen van een fusie met een andere welzijnsinstelling. Ik nam deel aan een projectgroep die de opdracht kreeg om een bedrijfsbureau te vormen. Financiële, personele- en salarisadministratie moesten intern worden ondergebracht in een bedrijfsbureau, waarna de uitvoerende activiteiten gedeeltelijk zouden worden uitbesteed aan derden. Tevens moest een projectadministratie voor de hele organisatie worden ingericht. Als directie-assistent kreeg ik een belangrijke plaats in dit proces, waarbij al snel duidelijk werd dat mijn rol in de functie zoals ik die tot op dat moment uitvoerde op het gebied van personeels- en salarisadministratie zou verschuiven van een uitvoerende naar een aansturende.
In dezelfde periode dat deze ontwikkelingen speelden, landde de brochure van het Secretary Management Institute waarin de opleiding Management Assistent Master werd aangeboden op mijn bureau. Na bestudering van de inhoud van deze opleiding kwam ik als snel tot de conclusie dat deze opleiding heel erg zou aansluiten bij mijn ervaring tot nu toe, mijn behoefte aan meer theoretische bedrijfskundige onderbouwing en de ontwikkelingen binnen de organisatie.
Ik ben mijn directeur dan ook erg dankbaar dat hij mij de kans heeft gegeven om deze opleiding te volgen en mij in staat te stellen als een betere, maar waarschijnlijk ook lastiger, sparring partner te fungeren, om hem op die manier beter te kunnen ondersteunen.
Daisy Broeders:
Voor u ligt de scriptie ‘Roermond: op weg naar de verandering’. In september 2013 ben ik begonnen met de opleiding ‘Secretary Management Master’ van Secretary Management Institute onder leiding van Hanneke Steenbekkers. Deze scriptie is daar de eindopdracht van. Ik wil dan ook als eerst de gemeente Roermond bedanken voor het feit dat ik deze cursus heb mogen volgen. Het heeft zeker een zeer positieve bijdrage geleverd aan mijn persoonlijke ontwikkeling en mijn professioneel toekomstperspectief.
De opleiding heb ik ervaren als één groot avontuur. Het was zeer leerzaam om met vakgenoten van gedachten te wisselen over de diverse onderwerpen die aan bod kwamen en om ons samen in de theorie te verdiepen. Ik wil hen bedanken voor de openheid en het vertrouwen dat zij aan de cursusgroep gegeven hebben. Ook Hanneke Steenbekkers wil ik graag bedanken voor haar onmisbare begeleiding en adviezen in de afgelopen periode.
Naast de theorie moest ook op zoek gegaan worden naar de praktijk. Ik vond het bijzonder boeiend om binnen de gemeente Roermond deze informatie te verzamelen. Met deze opleiding heb ik de kans gekregen om alle onderdelen van de organisatie in een heel ander licht te zien. Graag wil ik dan ook mijn collega’s van de gemeente Roermond bedanken voor de moeite die zij hebben genomen om al mijn vragen te beantwoorden en mij te voorzien van alle benodigde informatie.
In het bijzonder wil ik graag Sandra Franssen bedanken. Ik wil haar bedanken voor het feit dat ze als drukbezette leidinggevende bij de gemeente Roermond open stond voor al mijn vragen en ik haar ‘door mocht zagen’. Nooit was ze te beroerd om alweer een test of vragenlijst voor mij in te vullen. Alle gesprekken met haar heb ik in het kader van mijn opleiding dan ook als zeer waardevol ervaren.
Ik hoop dat u deze scriptie met veel plezier leest en dat u hem net zo boeiend vindt als ik het vond om hem te maken.
Esther van Wakeren:
Weten wat je niet weet, dat is kennis. (Confusius)
Heeft ieder mens behoefte aan kennis en ontwikkeling? Dit mens zegt daarop in ieder geval volmondig ‘ja’. Daarbij komt dat het vak van managementondersteuner de laatste jaren sterk is veranderd en bijblijven een must is. Gelukkig ondersteunt mijn werkgever deze zienswijze van harte en zodoende kreeg ik de kans om de 1-jarige HBO-opleiding Management Assistent Master te volgen. Een kans die ik met beide handen heb aangegrepen.
Inmiddels kan ik terugkijken op een bewogen jaar bestaande uit toepasbare, nieuwe theorie, interactieve discussies en uitwisseling van ervaringen, feedback en reflectie. Een leerzaam en vooral boeiend jaar waar ik mijn werkgever graag voor wil bedanken. Dit geldt tevens voor het vertrouwen dat ik heb mogen ontvangen. Hiermee heb ik een onuitputtelijke bron aan informatie kunnen aanboren.
Daarnaast bedank ik H. Steenbekkers, onze docente. Haar verfrissende en inspirerende benadering van theorie en casuïstiek maakte dat dit opleidingsjaar omvloog en daarmee jammer genoeg veel te snel ten einde liep.
In het kader van verwachtingenmanagement nog het volgende: deze scriptie is gebaseerd op uitgewerkte opdrachten, literatuur, intern informatieonderzoek, ervaringen, aannames en conclusies mijnerzijds. Hiermee is deze scriptie niet geënt op enig, eigen wetenschappelijk onderzoek.
Het proces om tot deze scriptie te komen, heb ik met veel plezier en enthousiasme doorlopen. Ik hoop dat dit voor u als lezer merkbaar zal zijn. Bedankt voor uw interesse en… oordeelt u zelf.
Marianne A.W. Steenkamp:
Als dochter van een kapitein was ik als klein meisje al gefascineerd door techniek. De lagere schoolvakanties werden aan boord van een Drijvende Bok doorgebracht. Mijn vader vulde zijn wachtdagen aan boord met bijvoorbeeld het onderhoud en hierbij mochten mijn broertje en ik helpen. Mijn vuilde handen staken uit de opgerolde mouwen van mijn overall. De immense kracht van de motor en de functionaliteit van elk trimvlak trok mijn aandacht. Een trimvlak is een klein roer dat het grote roer aanstuurt dat op zijn beurt, weer een heel schip op koers houdt.
Nu, vele jaren later werk ik als directiesecretaresse op de afdeling Financieel Economische Zaken (FEZ) van het Uitvoeringsorgaan Werkgevers Verzekeringen (UWV). De organisatie zou in de storm, die de naam Participatiewet kreeg, afkoersen op 2017. Om deze storm aan te kunnen zou er opnieuw naar de dienstverlening gekeken moeten worden. Kortom het onderhoudsplan, uitgedrukt in de Koersnota 2017, werd ingezet. Onderhoud wat nodig is om de klanten en stakeholders te bieden waar ze recht op hebben, namelijk een stabiel UWV.
Met de kennis uit de Koersnota 2017 kon ik mijn zo voorstellen dat door de werkdruk, die de afdeling onder de veranderingen zou gaan voelen, aan aantal collega's in deze storm overboord zou vallen. Zouden we wanneer we ons best deden om elkaar te begrijpen en te inspireren niet juist sterker met z'n allen uit deze fase kunnen komen? In de praktijk verbaasde ik mij al met enige regelmaat over woorden die door collega's niet uitgesproken durfden te worden. Wat zou er gebeuren als zij of de leidinggevende het gedrag c.q. de stijl zou veranderen? Wat is daarvoor nodig?
Keuze van het onderwerp van mijn scriptie werd daarom: welk roer moet er om als je de onderstroom-communicatie van richting wil laten veranderen? Ik heb van dit document geen management rapport willen maken maar een document dat voor al mijn collega's op de afdeling leesbaar is. Een document om ieder te inspireren de moed op te pakken om eens naar het eigen gedrag te kijken en te laten zien dat ook jij, in welke functie dan ook, er toe doet. Door de onderwerpen heen treft de lezer vraagstellingen aan en zelfs een luisteroefening voor op het werk maar ook voor thuis. Aan alle managers op de afdeling werd door mij een vragenlijst voorgelegd om hen zo beter te leren kennen. Niet alle antwoorden zijn in dit document verwerkt omdat er rekening gehouden is met de privacy van betrokkenen. Waar je 'hij' leest, wordt ook 'zij' bedoeld.
Eén van de huiswerkopdrachten is in de vorm van een voetnoot weergegeven. De tekst is een persoonlijke beschrijving van een trimvlak, in dit geval mijn rol van Spin in het web bij FEZ. Dit verhaal bleek bij een eerdere publicatie velen tot nadenken te hebben gezet. Inzage in mijn werkrelatie met mijn manager laat zien dat vertrouwen in elkaar het beste in je naar boven haalt. Het mocht daarom niet ontbreken.
Een oproep van de Voorzitter van de Raad van Bestuur om UWV eens anders te zien, gaf mij de inspiratie om de organisatie onderdelen door een andere bril te bekijken. In dit werk heb ik mijn interesses en mijn visie willen vastleggen voor het gekozen onderwerp.
Ik nodig je uit om met mij aan boord te gaan van het passagiersschip UWV. We gaan samen op zoek naar de rol en waarde van de trimvlakgroepen en waarom onderhoud van elk onderdeel bijdraagt aan een behouden vaart.
De gemiddelde beoordeling van de opleiding is een 8,6!
*Voorheen was dit de Secretary Management Master.
Simone van Gerwen, directiesecretaresse bij Equipe Zorgbedrijven:
In 2013 legde ik voor de eerste keer de folder van de opleiding ‘Management Assistent Master’ onder de neus van mijn toenmalige operationeel directeur. Zij was onder de indruk van mijn leerambitie, maar vond de opleiding te zwaar voor mijn rol binnen Equipe; “als je klaar bent met deze studie ga je vast ergens anders solliciteren en ik wil je niet kwijt…”. Ik droop af, maar liet de folder in mijn bakje liggen.
Tijdens mijn beoordeling met de algemeen directeur in 2016 kwam de opleiding weer ter sprake. Hij vroeg mij de folder te pakken, las het door en vond het een goed idee. Een week later was ik ingeschreven. Het is maar goed dat ik destijds geen groen licht kreeg; achteraf kan ik zeggen dat 2013 niet het juiste jaar zou zijn geweest om aan de opleiding te beginnen. Buiten dat mijn kinderen nog erg jong waren (en daardoor veel aandacht vroegen), stond Equipe Zorgbedrijven aan de vooravond van een enorme groeispurt, met alle interessante zaken die daarbij komen kijken. Ik had geen mooier leerjaar kunnen kiezen dan afgelopen jaar. Lees haar blog: Geslaagd met het hoogste punt ooit!
Karin Souren, directiesecretaresse, Fudura:
De brochure van de jaaropleiding Management Assistent Master heeft eerst 2 weken in mijn map gezeten, twijfel, twijfel, twijfel, kan ik dit wel, dit lijkt wel erg pittig. Na overleg met mijn directeur en het thuisfront heb ik besloten de stap te wagen. Voor de eerste les was ik behoorlijk gemotiveerd en had ik er zin in. Na de eerste les was ik naast gemotiveerd ook nog enthousiast geworden. Het is erg leuk om met de diverse onderwerpen bezig te zijn en toe te passen op je eigen organisatie of onderwerp.
Maar.... ook (zoals ik in eerste instantie dacht) behoorlijk pittig. Je moet er thuis nog de nodige tijd aan besteden en het tempo ligt hoog. De docent Hanneke licht de onderwerpen toe met praktische voorbeelden en dat is erg welkom, dan blijft het beter "hangen".
De groep medecursisten is van diverse bedrijven afkomstig en het is leuk om op deze manier in de keuken van een ander bedrijf te kijken op jouw eigen vakgebied. Al met al ben ik benieuwd wat de komende lessen nog gaan brengen en langzaam begin ik een beeld te krijgen van de vorm en de inhoud van de scriptie die aan het eind van het leerjaar klaar moet zijn. Ik stroop mijn mouwen op!
Benieuwd naar wat Karin heeft bereikt nadat ze deze opleiding afrondde? Lees haar blog: Het effect van een secretaresse opleiding
Ik had al vele jaren ervaring als Directiesecretaresse, Management assistente en Personal Assistent. Toen kreeg ik de geweldige kans om bij Agrifirm Feed te komen werken als management assistente.
Nieuwsgierig als ik ben, wilde ik meer weten over de gekozen strategie van het bedrijf, hoe wordt er leiding gegeven en waarom, hoe gaat het management te werk en hoe zat het ook alweer met de financiële resultaten? Maar waar vind je alles in een opleiding die ook nog te combineren is met een fulltime baan? Ik kwam bij de opleiding Management Assistent Master uit. Eenmaal per maand naar Utrecht en huiswerk in combi met de dagelijkse praktijk door opdrachten die je ‘on the job’ kon oppakken.
De lesdagen in Utrecht bestonden uit theorie en praktijk, zo werd de afterlunch dip voorkomen, door direct na de lunch in groepen opdrachten te gaan maken (hulde aan de catering voor de overheerlijke lunchbuffetten!). Daarnaast waren er nog de inspirerende en humoristische verhalen van onze docent Hanneke. Zij laat naar de buitenwereld duidelijk zien en horen, dat een secretaresse tot meer in staat is dan menigeen denkt! Tijdens het leerjaar krijgen begrippen als strategie en leiderschap een andere betekenis dan voorheen en blijkt hoe moeilijk en belangrijk goede communicatie voor een bedrijf eigenlijk is.
Tijdens mijn opleiding kwam er een interne vacature voorbij waarin ik het geleerde qua leiderschaps- en managementstijlen direct in de praktijk kon brengen. Zo ben ik op 1 juli 2014 begonnen met mijn nieuwe uitdaging als Teamleider Verkoopbinnendienst.
Mijn eindscriptie is gelukt en ik ben er reuzetrots op! Ik heb er nog meer van opgestoken dan ik zelf had verwacht. Zo heb ik ook persoonlijk weer bijgeleerd, ik durf nu een presentatie voor een groep te geven, dat had ik in januari 2014 nooit kunnen denken. En heb ik geleerd om in discussies goed mijn mening te uiten en te motiveren, ook wanneer collega’s een andere mening hebben.
Kortom: een echte aanrader!
In mijn functie van bestuurssecretaresse ontstond al vrij snel een behoefte om mijzelf te professionaliseren in mijn vakgebied, om zodoende te kunnen functioneren als volwaardig sparringpartner voor de bestuurders. Hiervoor ging ik op zoek naar een opleiding waarbij ik bedrijfskundige kennis op kon doen, maar waarbij ik me ook persoonlijk verder kon ontwikkelen. Ik kwam uit bij de HBO opleiding Management Assistent Master, bij het Secretary Management Institute. Hier heb ik veel geleerd. Van communicatiestijlen tot organisatievormen, de invloed van omgevingsfactoren, het onderzoeken van kernkwadranten en de roos van Leary. Het schrijven van de scriptie was een uitdaging en een bijzondere manier om mezelf en de organisatie steeds beter te leren kennen. De uitreiking van het HBO diploma in januari 2015 was een spreekwoordelijke ‘kers op de taart’.
Wat me het meeste bij is gebleven uit de opleiding is dat je uiteindelijk het meest leert van diegene die je het meeste tegenstaat. Je kunt elkaar aanvullen en aansturen, actie=reactie, door het toepassen van de Roos van Leary kun je invloed uitoefenen op de interactie met anderen. Hierdoor leer je iemand beter te begrijpen of kun je beter inspelen op iemands gedrag. Zo heb ik geleerd hoe gedrag (bij jezelf en bij de ander) beïnvloed kan worden, waardoor communicatie met dit inzicht toch een stuk gemakkelijker verloopt.
Tot op heden ben ik mijn bestuurders dankbaar dat ze me in de gelegenheid hebben gesteld om deze opleiding te kunnen volgen. Deze opleiding was inspirerend door de inhoud, maar zeker ook door de deskundige en enthousiaste docente. Door haar wijze van doceren en motiveren is het haar gelukt het beste uit mezelf naar boven te halen.
Ik heb me ingeschreven voor de opleiding Management Assistent Master, omdat de opleiding inspeelt op de werkterreinen die je dagelijks tegenkomt als je een persoonlijk assistente/management-assistente bent die functioneert op het hoogste niveau in de organisatie. De opleiding geeft je niet alleen nog meer inzicht in de taken, besluiten en bevoegdheden van je manager, maar leert je ook op welke manier de manager zich binnen de organisatie inzet en hoe jij daar op kunt inspelen.
Doordat de voorbeelden die in de opleiding worden gebruikt goed te toetsen zijn in de praktijk, krijg je steeds meer inzicht in de eigen organisatie. Naast de verschillende managementstijlen die je manager hanteert, bemerk je dat je ook zelf gebruik kunt maken van die managementstijlen om zo de nodige informatie voor je manager te verkrijgen. Je herkent de bedrijfscultuur en weet nog beter waar en bij wie je bepaalde informatie kunt halen. Hierdoor ben je voor je manager daadwerkelijk van grote toegevoegde waarde en ben je nog meer de spin in het web. Je kunt gemakkelijker en sneller doorzien waar je manager naar toe wil op zijn specifieke beleidsterreinen en de module financieel management maakt dat je een jaarverslag en een financieel verslag gemakkelijker kunt lezen en interpreteren.
De docente Hanneke Steenbekkers is uitstekend in staat om de lange lesdagen zodanig met praktijkvoorbeelden te doorspekken, dat je de hele dag geboeid en geconcentreerd blijft. Thuis en op je werk verwerk je de huiswerkopdrachten en alle huiswerkopdrachten samen vormen met elkaar de body van je eindscriptie.
Ik sinds oktober 2014 CDA partijvoorzitter van de gemeente Twenterand. De vereniging heeft een ledenbestand van ruim 270 leden. Daarnaast regel je als voorzitter de Algemene Ledenvergadering en recentelijk hebben we moeten zoeken naar een nieuwe wethouder in onze gemeente. Het samenstellen van een selectiecommissie, het voeren van deze gesprekken en het advies uitbrengen aan de fractie vergt heel veel kwaliteiten , waaronder communicatietechnieken en vergadertechnieken. Mede dankzij de genoten opleiding waar dergelijke zaken uitgebreid aan de orde zijn geweest, voel je je meer zeker en kom je des te overtuigender over.
De opleiding is met recht een Management Assistent Master, een kwalitatief zeer hoogwaardige opleiding die je daadwerkelijk verder brengt, niet alleen in je werk, maar ook daarbuiten.
Voor het eerst sinds een lange periode heb ik er voor gekozen een jaaropleiding te gaan volgen. En dan ook nog een waar een scriptie aan vast zit. Om daar niet te lang bij stil te staan heb ik mij, na overleg met mijn leidinggevende (die meer vertrouwen in mijn kennen en kunnen heeft dan ikzelf), nog diezelfde dag ingeschreven. Onder het mom “ik worstel en kom boven” heb ik de jaaropleiding Management Assistent Master met veel plezier doorlopen. Ik ben dan ook zeer trots op mijn scriptie.
De eerste lesdag was al gelijk een eye-opener omdat ik niet de enige ben die nog nooit een scriptie heeft gemaakt. De docent, Hanneke Steenbekkers, heeft mij en de andere cursisten er van overtuigd dat wij dat voor elkaar gaan krijgen. Vanaf dag 1 ben ik, door de manier van lesgeven, de uitleg en de humor waarmee dit gebracht wordt, de opleiding leuk gaan vinden. De docent is in staat om in te spelen op de individuele wens van elke cursist waarbij het niet alleen gaat om de zakelijke kant maar ook om aandacht voor de mens er achter.
Ik heb met volle overgave mijn opdrachten vervuld en mijn scriptie geschreven. In de loop van de tijd ben ik mij bewust geworden van het feit dat ik meer in mij heb dan ik zelf voor mogelijk heb gehouden. Daarnaast vond ik het delen van ervaringen en informatie met mijn medecursisten heel waardevol. De diversiteit aan onderwerpen maakt dat ik nu heel anders naar onze organisatie kijk. Ik heb me de organisatie meer eigen gemaakt waardoor ik mijn manager in de toekomst nog beter kan ondersteunen.
De opleiding heeft mij inzicht gegeven aan de hand van de theorie en praktijkvoorbeelden van de docent en de medecursisten. Het meeste heb ik geleerd over mezelf. De mate van mijn onzekerheid heeft mij regelmatig parten gespeeld, kan ik het wel, weet ik wel, waar gaat het over. Uiteindelijk heeft het er toe geleid dat ik naast meer inzicht in de organisatie ook meer inzicht heb gekregen in mijn eigen kennen en kunnen. Om mezelf verder te ontwikkelen in een nog stabielere persoonlijkheid ga ik mijn eigen gedrag bewust inzetten om het gedrag van de ander te beïnvloeden. Ik zal reflecteren op de effecten die het heeft waardoor ik leer om nog effectiever te zijn. Hiermee wil ik het voor mezelf makkelijker maken keuzes te maken die voor mij goed voelen.
Ik heb een fantastisch jaar gehad!
Lees hier het verhaal van Marja op het blog èn wat docente Hanneke Steenbekkers over Marja zegt.
Wat is mijn motivatie om ook de opleiding Secretary Management Master te gaan doen? Het verhaal Marja of toch weer anders? Mijn eerste motivatie was: ik wil een opleiding doen om mijzelf weer meer te ontwikkelen op mijn vakgebied. Wat zal ik eens gaan doen?
Tijdens mijn zoektocht naar de juiste en leukste opleiding heb ik veel informatie van diverse aanbieders opgevraagd en ontvangen. Ondertussen zag ik de ontwikkeling die Marja doormaakte terwijl zij bezig was met de opleiding Management Assistent Master.
Belangrijkste ontwikkeling die ik heb gezien in Marja:
Marja’s enthousiasme over deze opleiding maakte dat ik ook enthousiast werd en heb besloten om mij in te schrijven. Daarnaast werd ik natuurlijk over de streep getrokken door de Douglasbon die we samen zouden krijgen.
Inmiddels heb ik twee lesdagen gehad en al heel wat stof gelezen uit het boek Organisatie en Management en opdrachten gemaakt. Dat lezen ter voorbereiding op elke les valt nog niet mee. Maar tijdens de les wordt de gelezen stof zo behandeld dat het wel duidelijk wordt. Hanneke geeft voorbeelden, zelfs vanuit de bedrijven waar de deelnemers werken, waardoor de stof echt gaat leven. De lesdagen geven mij energie en veel motivatie!
Onze maatschappij verandert snel. Dit heeft grote invloed op jouw rol en die van jouw collega's: jullie zijn management assistent 3.0 geworden. Klopt het dat jij en jouw collega's allemaal grote behoefte hebben aan deze opleiding? Logisch! Een incompany training is dé oplossing. Wij denken graag met je mee, zodat jullie gezamenlijke leerdoelen gerealiseerd worden. In overleg bepalen we een datum en locatie die voor jullie ideaal zijn. Al vele bedrijven gingen je voor!
Lees meer over onze incompany trainingen of neem vrijblijvend contact op met
Marjan Muller
Adviseur Incompany Trainingen
Email: marjan.muller@secretary.nl
Telefoon: 040 - 2 974 947 / Mobiel: 06 - 10 352 606
Via onderstaande knop kun je veilig, eenvoudig en snel inschrijven. Verzeker jezelf van deelname door op de onderstaande button te klikken.
Leg je deelname vast!
Voor een compleet overzicht van het programma raden wij je aan om de brochure te downloaden. Ter informatie: Jaaropleiding Management Assistent Master start op Start 11 oktober 2022 in La Vie Utrecht!
Heb je een vraag? Neem voor meer informatie contact op met:
Type: | Opleiding |
Prijs: | €6299,- excl. btw |
Datum: | Start 11 oktober 2022 |
Beoordeling (56): |
9,4 / 10
|
Studiepunten: | 20 |
Locatie: | La Vie Utrecht |
Wil je persoonlijk advies over welke opleiding het best bij je past? Bel of mail Marjan Muller:
040 - 2 974 947 / 06 - 10 352 606
Krijg een boost van diverse praktische powerlezingen in de Jaarbeurs.
Met € 100,- collegakorting p.p.
Deze training op maat voor jouw team of organisatie? Bel of mail:
040 - 2 974 947 / 06 - 10 352 606