Opleiding HR Assistent

Speciaal voor de assistent met P&O/HR taken

  • Vergroot jouw kennis, zodat je een gedegen gesprekspartner bent
  • Alle processen, systemen en actuele wetgeving op een rij
  • Ken alle antwoorden op vragen van collega's en sollicitanten
  • Inclusief Wet Arbeidsmarkt in Balans
  • Topdocent Anne Hallema: beoordeeld met een 8,1

 Leestip: Personeelszaken, P&O, HR, HRM… Is het één pot nat?

Opleiding HR Assistent: gedegen inzicht in personeelsmanagement

Het ondersteunen van de afdeling HR vergt extra kennis en vaardigheden naast jouw reguliere secretariële werkzaamheden. Van jou
wordt verwacht dat je processen en systemen kent en op de hoogte bent van wetgeving. Heb je antwoord op vragen, zoals:

  • Hoe bouw je een personeelsdossier op?
  • Ken je de actuele wetgeving?
  • Hoe ondersteun je een sollicitatieprocedure?
  • Heb je genoeg kennis van arbeidsvoorwaarden, contracten etc. om op een juiste manier te corresponderen?
  • Weet je hoe de bedrijfscultuur en structuur in elkaar steekt?

Vaak ben jij het eerste aanspreekpunt voor jouw collega’s en sollicitanten. Iedereen verwacht dan ook dat je antwoord hebt op hun vragen. Met deze 3-daagse opleiding HR Assistent zorg je dat jouw kennis op het gebied van HR optimaal is, zodat je een gedegen gesprekspartner bent!

Bekijk het complete programma

 

Verdiep je in jouw rol op de HR afdeling

  • Alle actuele wetgeving op een rij
  • Opbouw van een goed personeelsdossier
  • De selectieprocedure van A tot Z
  • Arbeidsrecht en contracten
  • Belangrijk bij de personeelsadministratie

Download de brochure (handig als je alle informatie overzichtelijk wilt uitprinten)

 

Is deze opleiding iets voor jou?

De opleiding HR Assistent is speciaal ontwikkeld voor:

  • (Directie)secretaressen en assistenten die (recent) werkzaam zijn op de HR afdeling of binnenkort aangesteld worden
  • Assistent personeelszaken
  • Medewerker HR administratie
  • Ook wanneer je de directie ondersteunt in HR taken of verantwoordelijk bent voor de uitvoering van bepaalde (onderdelen van) HR taken.

Deze opleiding is geschikt voor de beginnende assistent omdat de focus ligt op de kennis van HR en de betekenis hiervan voor jouw functie.

Heb je vragen of hulp nodig bij het maken van deze keuze? Neem vrijblijvend contact op met onze opleidingsadviseurs, Marjan Muller en Niehk Senders, telefoon: 040-2 974 947 of e-mail: opleidingsadvies@secretary.nl. Zij geven je graag persoonlijk advies!

 

Verdiep je in jouw rol op de HR afdeling

Antwoord op deze vragen:

  • Hoe bouw ik een personeelsdossier op?
  • Wat zegt actuele wetgeving?
  • Hoe ondersteun ik een sollicitatieprocedure?
  • Hoe verbreed en verdiep ik mijn kennis van arbeidsrecht en contracten?
  • Wat mag wel in het kader van privacywetgeving en wat zijn de regels bij ontslag?

 

Reacties van voorgaande cursisten

Na afloop van deze opleiding HR Assistent deelden enkele cursisten het volgende met ons:

“Echt veel bruikbare informatie gekregen”
“Het uitwisselen van ervaringen met andere cursisten en de docent is mij erg goed bevallen”
“Veel herkenbare verhalen van andere cursisten”
“Duidelijke uitleg, er vallen veel puzzelstukjes op zijn plaats”

 

Inclusief certificaat en studiepunten voor het SMI Degree

Je ontvangt aan het einde van de opleiding het certificaat HR Assistent van Secretary Management Institute. Omdat je werkt aan jouw persoonlijke ontwikkeling, belonen wij dat met 6 studiepunten. 

Bij 12 studiepunten heb je recht op het SMI Assistant Degree. Bij 24 studiepunten heb je recht op het SMI Top Assistant Degree en bij 40 studiepunten ontvang je het SMI Excellent Assistant Degree. Met ieder van deze diploma's maak jij jouw ervaring zichtbaar: erg interessant voor jouw organisatie en CV! Meer informatie over studiepunten en het SMI Degree

 

Zo overtuig je jouw manager!

Twijfel je of jouw manager wel goedkeuring kan/wil geven voor deze opleiding? Misschien denk je dat er geen budget (meer) beschikbaar is? Of vraag je je af of jouw opleidingsbehoefte wel groot genoeg is? Hierover kunnen we heel duidelijk zijn: dat zijn aannames die je nu tegenhouden. Je bekijkt deze opleiding niet voor niets: jij wilt jezelf ontwikkelen, dus ga ervoor!

Wij helpen je om de drempel richting jouw manager weg te nemen. In dit blog geven we je 10 tips waarmee je je goed voorbereidt op het gesprek met jouw manager. Ook maak je jouw persoonlijke opleidingsvoorstel. Jouw manager móet daarna wel overtuigd zijn! 

Programma van de opleiding HR Assistent

Tijdschema opleidingsdagen:


Dag 1 & 3:
09.00 uur - Ontvangst
09.30 uur - Start programma
17.15 uur - Einde

 

Dag 2:
08.30 uur - Ontvangst
09.00 uur - Start programma
17.15 uur - Einde

Het programma wordt regelmatig onderbroken voor koffie- en theepauzes


Dag 1

Opening

  • Kennismaking
  • Opzet opleiding
  • Indeling syllabus

Instroom

  • Personeelsplanning
  • Vacature
  • Wervingsprocedure
  • Selectieprocedure
  • Selectiemiddelen
  • NVP-sollicitatiecode
  • Introductie & socialisatie
  • Bedrijfscultuur

Arbeidsrecht en arbeidsovereenkomstenrecht

  • De arbeidsovereenkomst
  • Tijdelijk of vast
  • De ZZP’er
  • Ketenbepaling
  • Wet Arbeidsmarkt in Balans

Doorstroom

  • Loopbaanbeleid
  • Employability
  • Functioneren
  • Beoordelen

 Evaluatie dag 1


Tip: Download de brochure (dit is handig als je alle informatie overzichtelijk wilt uitprinten)


Dag 2

Uitstroom (vervolg)

  • Competentiemanagement
  • Persoonlijk Ontwikkeling en persoonlijk ontwikkelingsplan (POP)

Wet Arbeid en Zorg

  • Calamiteitenverlof
  • Kortdurend zorgverlof
  • Zwangerschaps- en bevallingsverlof
  • Adoptieverlof
  • Geboorteverlof
  • Aanvullend geboorteverlof
  • Ouderschapsverlof
  • Langdurend zorgverlof
  • Onbetaald verlof
  • Afwijkende afspraken
  • Verlof weigeren
  • Ontslag tijdens de verlofperiode
  • Fiscale compensatie
  • Verlofregelingen voor ondernemers

Verzuim

  • Wat is verzuim?
  • Grijs verzuim
  • Het verzuimgesprek
  • Aanpak van verzuim volgens de Wet Verbetering Poortwachter
  • Wet Inkomen naar Arbeidsvermogen (WIA)

Stress

  • Psychische belasting
  • Werkgerelateerde oorzaken van stress en burn-out
  • Persoonsgerelateerde oorzaken van stress en burn-out
  • Voorkomen of bestrijden van stress en burn-out
  • Fysieke belasting en vermindering daarvan

Evaluatie dag 2



Dag 3

Kengetallen voor personeelsbeleid

  • Wat zijn kengetallen?
  • Hoe bereken je kengetallen?
  • Hoe ga je met kengetallen om?
  • Waar zijn kengetallen goed voor?
  • De valkuilen van cijfers en statistiek

Uitstroom

  • Verloop
  • Individueel ontslag
  • Collectieve uitstroom
  • Exitinterview
  • Beëindiging arbeidsovereenkomst

Inleiding in het ontslagrecht

  • Wettelijk kader Burgerlijk Wetboek (BW) en BBA 1945
  • Transitievergoeding
  • Kantonrechterformule
  • Dossieropbouw bij dreigend ontslag
  • Relatie met Wet Arbeidsmarkt in Balans

Personeelsadministratie

  • Vastleggen van gegevens
  • Privacy van gegevens (AVG)
  • Identificatie op de werkplek
  • Personeelsdossier
  • Formulieren, checklists

Evaluatie en afsluiting

Docent:

 

Dhr. Anne Hallema

Na zijn studies Arbeidsmarktpolitiek & Personeelsbeleid en Bedrijfskundig management heeft Anne ruime ervaring opgedaan in de HR discipline. In de ruim 30 jaar dat hij in deze richting werkzaam is heeft hij bij verschillende organisaties met alle aspecten van het personeelsvak te maken gehad. In zijn loopbaan is hij operationeel, managerial als ook beleidsmatig werkzaam geweest.

In zijn laatste functie bij een van de grootste landelijk werkende zorgverzekeraar adviseerde hij van uit een beleidsfunctie de Raad van bestuur, directie en management op het gebied van competentiemanagement, organisatieontwikkeling, arbeidsomstandigheden, functiewaardering en beloningsvraagstukken. Binnen deze organisatie heeft hij het employabilitybeleid vorm gegeven en een systeem van competentiemanagement ontwikkeld en ingevoerd.

Sinds 2009 is hij volledig zelfstandig werkzaam. Met zijn adviespraktijk ondersteunt hij organisaties op het gebied van het strategisch HRM en persoonlijke coaching & counseling. Daarnaast vindt hij het belangrijk om zijn kennis en kunde aan anderen over te dragen en is hij verbonden aan een aantal opleidingsinstituten en hogescholen. Voor het Secretary Management Institute verzorgt hij sinds 2001 cursussen op het HRM vakgebied.

Algemene informatie over de opleiding HR Assistent

 

Data & locatie

  • 10, 11 en 24 maart 2020
  • 17 & 18 november, 1 december 2020 

Wil jij graag op de wachtlijst voor de eerstvolgende editie of ben je geïnteresseerd in het volgen van deze opleiding, maar komen bovenstaande data je niet goed uit? Neem dan contact op met Marjan en Niehk: 040 - 2 974 947.

 

La Vie Utrecht
Sint Jacobsstraat 61
3511BP Utrecht
Tel. 030 234 0088

Parkeren en bereikbaarheid

 

Jouw investering

De investering voor de 3-daagse opleiding HR Assistent bedraagt € 2.399,- (excl. btw) per persoon. Dit bedrag is inclusief koffie/thee, lunches en toegang tot de online leeromgeving.

 


Ondersteund door online leeromgeving

Tijdens de opleiding maak je, naast de bijeenkomsten, gebruik van 'Mijn Online Leeromgeving'. Hier vind je (extra) leermaterialen die aansluiten bij de lesbijeenkomsten, zoals video's, artikelen, eventueel huiswerk en verwijzingen naar boeken. Mijn Online Leeromgeving gebruik je ook als netwerkinstrument en voor interactie: alle deelnemers en docenten zijn via de leeromgeving snel te bereiken. Voor aanvang van de opleiding ontvang je een inlogcode voor de online leeromgeving en een uitnodiging om jouw profiel aan te maken.

 

Naar Mijn Online Leeromgeving
Opleiding HR Assistent online leeromgeving

Wat deelnemers zeggen van de cursus HR Assistent

 

  • 'Het opdoen van een goede basiskennis op HR vakgebied, waarmee je als (HR) management assistant jouw leidinggevende nog beter (inhoudelijk) kunt ondersteunen.'
  • 'Het is een hele leuke zeer leerzame training, met veel aandacht vanuit en voor de praktijk. Ik heb me geen moment verveeld!'
  • 'Inhoudelijk was de opleiding goed. Veel informatie gekregen en praktijkvoorbeelden gehad. Vragen klassikaal werden goed behandeld. Trainer kon boeiend vertellen. Locatie was prima en goed bereikbaar.'
  • 'De docent Anne Hallema heb ik als zeer plezierig ervaren. Hij vertelt op een leuke wijze, waardoor je alert blijft en de stof je blijft boeien. Ook is er voldoende ruimte om vragen te stellen en praktijkvoorbeelden aan te halen.'
  • 'Ik werk al een tijdje als medewerker personeelszaken, naast mijn werkzaamheden als directiesecretaresse. Van veel termen e.d. heb ik dan ook wel eens gehoord, nu wordt alles veel duidelijker en krijg ik een veel completer beeld. Dat draagt ertoe bij dat ik veel gerichter en met een goed gevoel antwoord kan geven op vragen van collega's en een goede ondersteuning kan bieden aan mijn collega personeelsfunctionaris en collega directeur personeel. Het is heel fijn zoals Anne les geeft. Naast de uitleg van de theorie gebruikt hij veel voorbeelden en humor, waardoor de informatie goed blijft hangen en ik mijn aandacht er goed bij heb kunnen houden.'
  • 'In korte tijd geeft deze cursus je veel HR kennis en wetgeving die je in de praktijk zo kunt toepassen.'
  • 'De inhoud van de opleiding was heel goed. Een breed scala onderwerpen kwam aan bod, er was veel ruimte voor vragen en voorbeeldsituaties vanuit de groep. Ik paste goed in de doelgroep van de opleiding zoals omschreven op de site van SMI en de opleiding voldeed dan ook prima aan mijn verwachtingen. De locatie was prettig qua ligging en zeker ook lunchfaciliteiten, met als enige opmerking dat de airco erg hoog stond. De docent putte uit veel persoonlijke praktijkervaring, wat het vergemakkelijkte om naar zijn verhaal te luisteren. Ik zou deze opleiding zeker aanraden aan vakgenoten!'
  • 'Een prima basiscursus voor HR-assistenten. Alle aspecten komen aan bod aan de hand van instroom-doorstroom-uitstroom van de medewerker.'
  • 'Ik heb veel aan deze cursus gehad, waardoor ik in staat ben collega's goede voorlichting te geven.'
  • 'De opleiding voldeed geheel aan mijn verwachting: meer achtergrondinformatie over alle aspecten van HR. Ben zeer veel te weten gekomen over dit onderwerp. Dankzij een inspirerende trainer was de lesstof goed te volgen en bleef mijn aandacht gefocust.'
  • 'Je krijgt op een toegankelijke manier een beeld van wat HR (assistent) inhoudt, met daarbij genoeg ruimte voor vragen, discussie en reflectie.'
  • 'Mijn doel is bereikt: kennismaking met alle facetten van HR assistent.'
  • 'Fijne opleiding. Leraar heeft veel verstand van zaken en passie voor het vak. veel inbreng vanuit de groep mogelijk. Zeker een aanrader.'
  • 'De opleiding heeft zeker voldaan aan mijn wensen maar een extra pluim gaat naar de docent. Zonder zijn enthousiasme, gedrevenheid, veelvuldige interactie met de cursisten en de visualisering middels levendig geschetste praktijksituaties zou de overgebrachte kennis misschien minder (danwel anders) beklijven!'
  • 'Zeer leerzaam en sluit perfect aan bij mijn huidige functie als HR Assistant (vanuit een secretariële rol).'
  • 'Zeer goede basistraining om bekend te worden met het onderwerp. Heel veel informatie en ook goede voorbeelden en suggesties!'

Incompany training

Onze maatschappij verandert snel. Dit heeft grote invloed op jouw rol en die van jouw collega's: jullie zijn management assistent 3.0 geworden. Klopt het dat jij en jouw collega’s allemaal grote behoefte hebben aan deze opleiding? Logisch! Een incompany training is dé oplossing. Wij denken graag met je mee, zodat jullie gezamenlijke leerdoelen gerealiseerd worden. In overleg bepalen we een datum en locatie die voor jullie ideaal zijn. Al vele bedrijven gingen je voor!

Voordelen

  • De inhoud van deze opleiding wordt afgestemd op jullie organisatie (herkenbaarheid)
  • Ga met elkaar in gesprek (ook over lastige situaties)
  • De onderlinge betrokkenheid en motivatie stijgen aantoonbaar
  • Er is individuele benadering en ruimte voor persoonlijke vragen
  • Het hele team is in één keer op hetzelfde kennisniveau
  • Planning van de cursus wanneer het jullie uitkomt
  • Lean organisatie? We onderzoeken jullie verbeterpunten voor een zelfsturend secretariaat
  • Mogelijk: individuele coaching on the job om doelen te complementeren

Vragen of meer informatie?

Lees meer over onze incompany trainingen of neem vrijblijvend contact op met

Sabine Slagter Incompany Advies
Sabine Slagter
Manager Incompany trainingen
Email: s.slagter@secretary.nl
Telefoon: 040 2 974 874 / Mobiel: 06 51 35 28 21

Ja, ik schrijf me in voor de cursus die start op 10 maart 2020.
Ja, ik schrijf me in voor de cursus die start op 17 november 2020.

Download de Brochure

Voor een compleet overzicht van het programma raden wij je aan om de brochure te downloaden. Ter informatie: Opleiding HR Assistent start op Start 10 maart of 17 november 2020 in La Vie Utrecht!

Heb je een vraag? Neem voor meer informatie contact op met:

Onze privacy-policy

Inlogcode:

Algemene Informatie

Type: 3-daagse cursus
Prijs: €2399,- excl. btw
Datum: Start 10 maart of 17 november 2020
Beoordeling (28):
8,6 / 10
Studiepunten: 6
Locatie: La Vie Utrecht

Tip: opleidingsadvies

Wil je persoonlijk advies over welke opleiding het best bij je past? Bel:

Visit link 040 - 2 974 947

Marjan Muller en Niehk Senders

Chat direct met ons

Nationaal Secretaresse Congres: € 400,- collegakorting

Nationaal Secretaresse Congres 2020

Incompany

Deze training op maat voor jouw team of organisatie? Bel of mail:

Visit link 06 - 51 35 28 21

Sabine Slagter

Lees meer over incompany